136. Što znači kada Crkva ispovijeda: »Vjerujem u Duha Svetoga«? Vjerovati u Duha Svetoga znači ispovijedati treću Osobu Presvetoga Trojstva, koja izlazi od Oca i Sina i »koji se s Ocem i Sinom skupa časti i zajedno slavi«. Duh je »poslan u naša srca« (Gal 4,6) da primimo nov život djece Božje.
137. Zašto su poslanje Sina i poslanje Duha nerazdvojivi? U nerazdjeljivu Trojstvu Sin i Duh su različiti, ali nerazdvojivi. Od početka do svršetka vremena, kada Otac šalje Sina, šalje i svoga Duha koji nas u vjeri sjedinjuje s Kristom da kao posinci možemo Boga zvati »Oče« (Rim 8,15). Duh je nevidljiv, ali mi ga poznamo po njegovu djelovanju kada nam objavljuje Riječ i kada djeluje u Crkvi.
138. Koji su nazivi Duha Svetoga? »Duh Sveti« je vlastito ime treće Osobe Presvetoga Trojstva. Isus ga naziva i: Duh Paraklet (Tješitelj, Odvjetnik) i Duh Istine. Novi ga zavjet još naziva: Duh Kristov, Duh Gospodnji, Duh Božji, Duh slave. Duh obećanja.
139. Kojim se simbolima prikazuje Duha Svetoga? Brojni su njegovi simboli: voda živa, koja izvire iz Kristova probodenog srca i poji krštenike; pomazanje uljem, koje je sakramentalni znak potvrde; oganj, koji preobražava ono što dohvati; oblak, taman ili svijetao, u kojemu se očituje slava Božja; polaganje ruku, kojim se podjeljuje Duha; golubica, koja prigodom krštenja silazi na Krista i ostaje nad njim.
140. Što znači da je Duh »govorio po prorocima«? Pod izrazom proroci podrazumijevaju se svi oni koje je Duh Sveti nadahnuo da govore u Božje ime. Starozavjetna proroštva Duh privodi ispunjenju u Kristu, čije otajstvo objavljuje u Novome zavjetu.
141. Što Duh Sveti ispunja u Ivanu Krstitelju? Duh ispunja Ivana Kr stitelja, posljednjega starozavjetnog proroka, koji je njegovim djelovanjem poslan da »pripremi Gospodinu narod spreman« (Lk 1,17) i navijesti dolazak Krista, Sina Božjega: onoga, na koga je vidio kako Duh silazi i ostaje na njemu, koji »krsti Duhom« (Iv 1,33).
142. Što je Duh učinio u Mariji? Duh Sveti u Mariji ispunja očekivanja i pripravu Staroga zavjeta na Kristov dolazak. Na jedinstven je način ispunja milošću i njezino djevičanstvo čini plodnim kako bi rodila utjelovljenoga Božjeg Sina. Učinio ju je Majkom »čitavoga Krista«, tj. Isusa Glave i njegova tijela Crkve. Marija je među Dvanaestoricom na dan Pedesetnice, kada Duh započinje »posljednja vremena« očitovanjem Crkve.
143. Koji je odnos između Duha i Krista Isusa u njegovu zemaljskome poslanju? Sin Božji je u svome čovještvu već od Utjelovljenja pomazanjem Duha posvećeni Mesija, Pomazanik. On ga svojim poučavanjem objavljuje, ispunjajući obećanje dano očima i, dahnuvši u Apostole poslije svoga Uskrsnuća, predaje ga Crkvi koja se rađa.
144. Što se događa na dan Pedesetnice? Pedeset dana nakon svoga Uskrsnuća, na Pedesetnicu, proslavljeni Isus Krist izobilno izlijeva Duha i očituje ga kao božansku Osobu tako daje Presveto Trojstvo potpuno objavljeno. Poslanje Krista i Duha postaje poslanje Crkve, poslane naviještati i širiti otajstvo trojstvenoga zajedništva.
»Vidjesmo istinsku svjetlost, primismo nebeskoga Duha, nađosmo pravu vjeru: klanjamo se nedjeljivu Trojstvu jer ono nas je spasilo« (bizantska liturgija, tropar večernje Duhova)
145. Što Duh čini u Crkvi? Duh izgrađuje, oživljuje i posvećuje Crkvu: Duh Ljubavi krštenicima vraća grijehom izgubljenu bogolikost i oživljuje ih u Kristu Životom samoga Presvetog Trojstva. Šalje ih da svjedoče Kristovu Istinu i ustrojava ih u njihovim raznolikim i povezanim službama da svi donose »plod Duha« (Gal 5,22).
146. Što Krist i njegov Duh čine u srcu vjernika? Po sakramentima Krist udovima svoga Tijela priopćuje svoga Svetoga Duha i Božju milost koja donosi plodove novoga života po Duhu. Naposljetku, Duh Sveti je Učitelj molitve. |