147. Što znači izraz Crkva? Označuje narod što ga Bog saziva i sabire iz svih krajeva zemlje kako bi stvorio zajednicu onih koji po vjeri i krštenju postaju djecom Božjom, udovima Kristovim i hramom Duha Svetoga.
148. Ima li drugih imena i slika kojima Biblija označuje Crkvu? U Svetome pismu nalazimo mnoge slike koje izražavaju vidove otajstva Crkve koji se upotpunjuju. Stari zavjet ponajviše voli slike vezane uz Božji narod, Novi zavjet pak one vezane uz Krista kao Glavu ovoga naroda, koji je njegovo Tijelo, i slike iz pastirskoga života (ovčinjak, stado, ovce), zatim poljodjelskoga (polje, maslina, vinograd), iz graditeljstva (boravište, kamen, hram) te obiteljskoga života (zaručnica, majka, obitelj).
149. Što je početak i ispunjenje Crkve? Svoj početak i ispunjenje Crkva ima u vječnome Božjem naumu. Stari ju je zavjet pripravio izabranjem Izraela, što je znak budućega zajedništva sviju naroda. Utemeljena riječima i djelima Isusa Krista ostvarena je ponajprije po njegovoj otkupiteljskoj smrti i uskrsnuću. Zatim se očitovala kao otajstvo spasenja izlijevanjem Duha Svetoga na Pedesetnicu. Svoje će ispunjenje imati na koncu vremena kao nebeski zbor svih otkupljenih.
150. Što je poslanje Crkve? Poslanje je Crkve naviještati i među svim narodima uspostavljati kraljevstvo Božje koje je Isus Krist započeo. Ona je ovdje na zemlji klica i početak toga spasenjskoga Kraljevstva.
151. U kojemu je smislu Crkva Otajstvo? Crkva je Otajstvo ukoliko je u njezinoj vidljivoj stvarnosti prisutna i djelatna duhovna, božanska stvarnost, koja se zamjećuje samo očima vjere.
152. Što znači da je Crkva sveopći sakrament spasenja? Znači da je znak i oruđe pomirenja i zajedništva svega čovječanstva s Bogom i jedinstva cijeloga ljudskog roda.
Crkva: Božji narod, tijelo Kristovo, hram Duha
153. Zašto je Crkva Božji narod? Crkva je Božji narod jer se njemu svidjelo posvetiti i spasiti ljude ne pojedinačno, bez ikakve veze između njih, nego učinivši ih jednim narodom sabranim jedinstvom Oca i Sina i Duha Svetoga.
154. Koja su obilježja Božjega naroda? Ovomu narodu, čijim se članom postaje vjerom u Krista i krštenjem, podrijetlo je u Bogu Ocu, glava mu je Isus Krist, stanje mu je dostojanstvo i sloboda Božje djece, zakon mu je nova zapovijed ljubavi, poslanje mu je da bude sol zemlje i svjetlo svijeta, svrha mu je kraljevstvo Božje, koje je već započeto na zemlji.
155. U kojemu smislu Božji narod ima udjela u trima Kristovim službama Svećenika, Proroka i Kralja? Božji narod ima udjela u Kristovoj svećeničkoj službi ukoliko krštene Duh Sveti posvećuje da prikazuju duhovne žrtve; ima udjela u njegovoj proročkoj službi ukoliko nadnaravnim osjećajem vjere uz nju nepokolebljivo prianja, produbljuje joj shvaćanje i svjedoči je; napokon, ima udjela u njegovoj kraljevskoj službi nasljedujući Isusa Krista, kralja svemira, koji je postao slugom svima, osobito siromasima i patnicima.
156. Kako je Crkva tijelo Kristovo? Po svome Duhu umrli i uskrsnuli Krist sa sobom intimno sjedinjuje svoje vjernike. Na taj način oni koji u Krista vjeruju, s njim blisko sjedinjeni, poglavito u euharistiji, međusobno su sjedinjeni u ljubavi tvoreći samo jedno tijelo, Crkvu, čije se jedinstvo osvaruje u različitosti udova i služba.
157. Tko je glava ovoga tijela? Krist je »Glava Tijela, Crkve« (Kol 1,18). Crkva živi od njega, u njemu i za njega. Krist i Crkva jesu, dakle, »čitav Krist« [Christus totus] (sveti Augustin); »Glava i udovi su, takoreći, jedna jedina mistička osoba« (sveti Toma Akvinski).
158. Zašto se Crkvu naziva Kristovom zaručnicom? Jer je Gospodin sam sebe nazvao »Zaručnikom« (Mk 2,19) koji je ljubio Crkvu, združujući je sa sobom vječnim Savezom. On je sama sebe predao za nju daje svojom krvlju očisti i »daje posveti« (Ef 5,26) i učini plodnom majkom sve Božje djece. Dok izraz »tijelo« ukazuje na jedinstvo »glave« s udovima, izraz »zaručnica« ističe razliku toga dvoga u osobnome odnosu.
159. Zašto se Crkvu naziva hramom Duha Svetoga? Zato što Duh Sveti boravi u tijelu koje je Crkva: u njezinoj Glavi i udovima; nadalje, on Božjom riječju, sakramentima, krjepostima i karizmama Crkvu izgrađuje u ljubavi.
»Ono što je našim udovima duh, tj. naša duša, to je Duh Sveti Kristovim udovima, Kristovu Tijelu, tj. Crkvi« (sveti Augustin).
160. Što su karizme? Karizme su osobiti darovi Duha Svetoga udijeljeni pojedincima za dobro ljudi, za potrebe svijeta i posebice za izgradnju Crkve, a njihova prosudba zadaća je Učiteljstva. |