250. Kako se dijele sakramenti Crkve? Dijele se na: sakramente kršćanske inicijacije (krštenje, potvrda i euharistija), potom sakramente ozdravljenja (pokora i bolesničko pomazanje) i konačno sakramente koji su u službi zajedništva i poslanja vjernika (sveti red i ženidba). Oni se tiču važnih trenutaka kršćanskoga života. Svi su sakramenti usmjereni k euharistiji »kao svojemu osobitom središtu« (sveti Toma Akvinski).
251. Kako se ostvaruje kršćanska inicijacija? Ostvaruje se sakramentima koji postavljaju temelje kršćanskoga života: preporođeni u krštenju, vjernici su osnaženi potvrdom i hrane se euharistijom.
252. Kako se sve naziva prvi sakrament inicijacije? Ponajprije se zove krštenje zbog središnjega obreda kojim se slavi: krstiti (baptizein) znači »uroniti« u vodu. Krštenika se uranja u Kristovu smrt, odakle on ustaje kao »novo stvorenje« (2 Kor 5,17). Također se zove i »kupelj novoga rođenja i obnavljanja po Duhu Svetome« (Tit 3,5) te »prosvjetljenje«, jer krštenik postaje »sinom svjetlosti« (Ef 5,8).
253. Kako je krštenje predoznačeno u Starome zavjetu? U Starome zavjetu nalaze se razni pralikovi krštenja: voda, izvor života i smrti; Noina korablja, koja po vodi spasava; prijelaz preko Crvenoga mora, kojim je Izrael oslobođen iz egipatskoga ropstva; prijelaz preko Jordana, koji Izraela uvodi u obećanu zemlju, stoje slika vječnoga života.
254. Tko ispunja te pralikove? Isus Krist, koji na početku svoga javnog djelovanja hoće da ga u Jordanu krsti Ivan Krstitelj; na Križu iz njegova su probodenoga boka potekle krv i voda, znak krštenja i euharistije, a nakon svoga Uskrsnuća povjerava apostolima ovo poslanje: »Pođite dakle i učinite mojim učenicima sve narode, krsteći ih u ime Oca i Sina i Duha Svetoga!« (Mt 28,19).
255. Od kada Crkva podjeljuje krštenje? Od dana Pedesetnice Crkva podjeljuje krštenje onomu tko vjeruje u Isusa Krista.
256. U čemu je bitan obred krštenja? Bitan je obred ovoga sakramenta uranjanje krštenika u vodu ili izlijevanje vode na njegovu glavu, uz zazivanje imena Oca i Sina i Duha Svetoga.
257. Tko može primiti krštenje? Krštenje može primiti svaka još nekrštena osoba.
258. Zašto Crkva krsti djecu? Budući da se rađaju s istočnim grijehom, ona trebaju biti oslobođena od vlasti Zloga i prenesena u kraljevstvo slobode djece Božje.
259. Što se traži od krštenika? Od svakoga se krštenika traži ispovijest vjere, izražena osobno, ako se radi o odraslome, odnosno, izražena od roditelja i Crkve, u slučaju djece. Kum i kuma, kao i cijela crkvena zajednica, također imaju dio odgovornosti u pripravi na krštenje (katekumenat), kao i za razvoj vjere i krsne milosti.
260. Tko može krstiti? Redoviti službenici krštenja jesu biskup i svećenik; u latinskoj Crkvi i đakon. U slučaju nužde krstiti može svatko uz uvjet da ima nakanu učiniti ono što čini Crkva. On izlijeva vodu na krštenikovu glavu i izgovara trojstven krsni obrazac: »Ja te krstim u ime Oca i Sina i Duha Svetoga.«
261. Je li krštenje nužno za spasenje? Krštenje je nužno za spasenje onih kojima je evanđelje naviješteno i koji imaju mogućnost zatražiti ovaj sakrament.
262. Može li se spasiti i bez krštenja? Budući daje Krist umro za spasenje sviju, mogu se i bez krštenja spasiti oni koji umru za vjeru (krštenje krvlju), katekumeni i svi oni koji na poticaj milosti i ne poznavajući Krista ni Crkvu iskreno traže Boga i nastoje izvršili njegovu volju (krštenje željom). Što se tiče djece umrle bez krštenja, Crkva ih u svojoj liturgiji povjerava Božjemu milosrđu.
263. Koji su učinci krštenja? Krštenjem se briše istočni grijeh i svi osobni grijesi, kao i sve kazne za grijehe; posvećujućom se milošću postaje dionikom trojstvenoga božanskog života, a milošću opravdanja se pritjelovljuje Kristu i njegovoj Crkvi; krštenje daje udioništvo u Kristovu svećeništvu i tvori temelj zajedništva sa svim kršćanima; udjeljuje teološke krjeposti i darove Duha Svetoga. Krštenik zauvijek pripada Kristu: naime, obilježen je Kristovim neizbrisivim biljegom (karakter).
264. Kakvo je značenje kršćanskoga imena primljena na krštenju? Ime je važno jer Bog svakoga poznaje po imenu, tj. u njegovoj jedinstvenosti. Krštenjem kršćanin u Crkvi dobiva vlastito ime, poželjno je ime nekoga sveca tako da taj kršteniku bude uzor svetosti i zajamči mu svoj zagovor kod Boga. |