gototopgototop

Raskoš germanske mistike Ispis
Autor: fra Damir Pavić   
10. prosinca 2014.

2. prosinca
Bl. Jan van Ruusbroec (1293-1381)

Isus veli da onaj tko pronađe skriveno blago kupuje cijelu njivu na kojoj je blago zakopano. Pronaći ovoga blaženika i čitati njegove spise bilo je ravno pronalasku skrivenog blaga, vjerojatno nepoznatog ljubiteljima mistike u hrvatskom govornom području. Mnogi ga nazivaju jednim od najvećih srednjovjekovnih mistika. Uistinu opravdano.

Jan van Ruusbroec (Ruysbroek) flamanski je teolog i mistik rođen u mjestu Ruusbroec kraj Brisela. Kršćansku vjeru usadila mu je majka, a na putu do svećeništva pomogao mu je ujak. Premda je nakon ređenja punih 25 godina bio u župnom pastoralu, živio je povučeno i pokornički. Vrijeme u kojem živi obilježeno je različitim krivovjerjima. Na poseban način ističu se Braća slobodnog duha, skupina koja je širila svoje spise na području gdje je blaženik pastoralno djelovao, ali i laičko-redovničke zajednice begina i begardi, u kojima je lažna mistika često nailazila na plodno tlo. Među njima prednjači lažna mističarka po imenu Heilwige Bloemardinne koja širi svoje spise i zavodi svijet koji joj iskazuje štovanje kao svetici. On na narodnom jeziku piše apologetske spise i raskrinkava njihovo krivovjerje. Nažalost, ti spisi nisu sačuvani.

Budući da je po svojoj naravi bio sklon kontemplativnom načinu života i znajući da će tako biti još korisniji u borbi protiv krivovjerja, s nekolicinom prijatelja se povlači u samotište Groenendaal. Tada započinje plodonosno razdoblje njegova života te nastaju brojni spisi koji ga svrstavaju uz bok drugim predstavnicima "sjevernjačke mistike" kao što su: Hildegarda iz Bingena, Gertruda Velika i druge mističarke iz samostana u Helfti. Vrijeme nastanka njegovih spisa bilo je kratko nakon što je Crkva povjerila zadaću Albertu Velikom da ispita pravovjernost spomenutih duhovnih skupina. Stoga, u takvom ozračju baviti se mistikom nije bila nimalo bezopasna stvar. Međutim, Ruusbroec se zalaže za autentičnu mistiku koju odlikuje poslušnost prema crkvenom autoritetu i poniznost, koju postavlja kao temelj duhovne zgrade bez koje se duhovnost izobličuje i dijabolizira. Nasuprot krivovjerne mistike, koja je na krivi način razumijevala tijelo i tjelesnost, on govori o pročišćenoj i preobraženoj tjelesnosti, a ne o putenosti kako to i danas suvremeni ezoteričari nastoje reinterpretirati i uklopiti u njihovu iskrivljenu sliku svijeta duhovnosti.

Spisi mu se odlikuju po kratkoći i nevjerojatno preciznom stilu. Za njega se tvrdi da u povijesti mistike nikome nije pošlo za rukom neiskaziva mistična i ekstatična iskustva tako precizno staviti na papir i sustavno opisati. Površan čitatelj to neće ni primijetiti i mislit će kako su njegovi spisi lako štivo, osobito zbog kratkoće i jednostavnosti izričaja. Ali, pogled vara. Kada se čovjek dobro zadubi u njegove kratke spise, zna se dogoditi da čitanje njegovih kratkih spisa bude dulje negoli kod debelih svezaka drugih autora. Znao je često izlaziti iz samostana i šetati kroz gustu šumu sav uronjen u kontemplaciju. Sa sobom bi uvijek nosio pločice i pero za pisanje pa bih odmah svoje nadahnute misli stavljao na papir.

Uz originalne rasprave o Presvetom Trojstvu i Kristovom otajstvu, jako su zanimljiva njegova duhovna razmišljanja u kojima govori o preprekama sjedinjena s Bogom, osobito izdvajajući slike koje proizlaze iz osjetilnog svijeta, svijeta mašte, ali i ljudske iskvarene želje koje su u suprotnosti s Božjom voljom. U jednom svom djelu govoreći o rastu u duhovnosti, naglašava činjenicu da duhovni život ima svoj rast i dinamiku, što se često i danas zanemaruje. Govoreći o majci svih kreposti, duhovnoj ljubavi, naglašava da ona ima sedam stupnjeva koji svoje izvorište i cilj imaju uvijek u samome Bogu, a u asketskim djelima razrađuje svoje najdraže kreposti: ljubav, poniznost i slobodu želja.

Dobivši počasni naslov Doctor Divinus Ecstaticus, godine 1908. svrstan je u red blaženika Katoličke crkve.

Objavljeno u reviji Svjetlo riječi, prosinac 2014.

 
Povezani članci :

» Svetac euharistijskog Isusa

10. svibnjaSv. Ivan Avilski (1500-1569)"Reci Gospodinu: Ja sam glina, a Ti, Gospodine, lončar. Čini od mene što hoćeš", riječi su koje može izgovoriti jedino osoba posve predana Bogu. Riječi koje mogu svima nama biti pouka kako se u životu...

» Posve predan Mariji

30. travnjaSv. Pio V. (1504-1572)Mnogi s oduševljenjem odobravaju riječi i postupke sadašnjega pape Franje koji nastoji vlastitim primjerom potaknuti sveopću obnove Crkve, počevši od samoga papinstva, Rimske kurije, ali i svih članova Crkve....

» Pokornica anđeoskih vrlina

9. ožujkaSv. Franciska Rimska (1384-1444)U korizmenom smo vremenu. Razmišljamo o važnosti pokore u kršćanskom životu. Stoga je važno pred očima imati velike svetačke likove koji su nam uvijek uzor i putokaz na putu molitve, posta i djelâ...

» Siromah po milosti Božjoj

19. veljačeSv. Konrad Pjačentski (1290-1350)Uvijek nas iznenadi način na koji Gospodin poziva izabrane slijediti ga na uzvišeniji način. U evanđeljima čitamo kako ih podiže iz ribarskih čamaca ili od carinskog stola. A u životu brojnih...

» Dostojna svoga imena

27. siječnjaSv. Anđela Merici (1474-1540)Svaki svetac je Božje svjetlo za vrijeme u kojemu živi. Poput novoga daška božanske milosti u svijetu koji zaboravi disati plućima vjere. Stoga su nam sveci i potrebni kao trajni podsjetnik na...

» Mučenik za slobodu Crkve

29. prosincaSv. Toma Becket (1118-1170)Srednji vijek obiluje svecima koji su ostavili duboki trag u životu Crkve. Način na koji je umro svetac čiji spomendan slavimo 29. prosinca, a nadasve razlog zbog kojeg je umro, svakako zaslužuje da ga...

» Uzor biskupske službe

4. studenogSv. Karlo Boromejski (1538-1584)Svako mjesto diči se velikanima koji su rođeni ili su živjeli u njemu. Tako se i talijanski grad Milano s pravom ponosi dvojicom istaknutih svetačkih likova. To su dvojica milanskih biskupa: sv....

» Uronjen u misnu žrtvu

23. rujnaSv. Padre Pio (1887-1968)Zahtjevno je pisati o svecu o kojem je rečeno tako mnogo. Velikan čije ime poznaje cijeli svijet. Izgovoriti ime Pio znači odmah pomisliti na sveca imenom Padre Pio, franjevca kapucina posve neobičnog života i...

» Raspeta s Gospodinom

9. srpnjaSv. Veronika Giuliani (1660-1727)S Kristom sam razapet, tumači nam apostol Pavao svoju povezanost s Gospodinom (Gal 2,20). Nakon Pavla brojni sveci i svetice kroz povijest Crkve upirali su svoje oči u raspetu Ljubav proživljavajući...

» Djelo Božje

26. lipnjaSv. Josemaría Escrivá de Balaguer (1902-1975)Svetac za naše vrijeme. Svetac koji proročki progovara današnjem kršćaninu. Božji putokaz za prolaz kroz teška vremena u kojima živimo. Josemaría Escrivá de Balaguer, svetac koji je...

» Raspet u ispovjedaonici

12. svibnjaSv. Leopold Bogdan Mandić (1866-1942)"Silne zbaci s prijestolja, a uzvisi neznatne", Marijine su riječi kojima hvali Gospodina za sve što je učinio u njezinom životu i što će učiniti u životima nepreglednog mnoštva svetaca koji...

» Križ - jedina knjiga

21. travnjaSv. Konrad iz Parzhama (1818-1894)Kada sam nedavno imao priliku posjetiti Altötting, najpoznatije marijansko svetište u Njemačkoj, oduševio me svetački lik jednostavnog kapucina koji je ondje četrdeset jednu godinu obavljao službu...